
Jak prowadzić zabawy z częściami ciała? Głowa, ramiona, kolana, pięty…
Zabawy z częściami ciała często wykonujemy spontanicznie.
Zobaczcie, czy nie popełniacie błędów o których piszę🤔
Poznaj moje piosenki do masażu z częściami ciała, zaśpiewane przez @mamaspiewatatagra dostępne u mnie w sklepie kreatimo.pl
Od kiedy zacząć naukę części ciała?
Nauka części ciała powinna wyjść spontanicznie już w pierwszych tygodniach życia dziecka, oczywiście naszym celem nie jest NAUCZENIE niemowlaka nazw części ciała, te zabawy mają służyć zupełnie czemuś innemu.
To czemu one służą?
Maluszek nie ma orientacji w schemacie swojego ciała, nie wie, że ma ręce, nogi, dłonie, zaczyna je poznawać około 3 miesiąca życia, kiedy kończyny trafiają świadomie do buzi.
Jak tworzyć relację z dzieckiem?
Kiedy podczas pielęgnacji mówimy „A teraz wkładam twoją prawą nogę do nogawki, ooo już schowana” itd., to mamy gotowy przepis na nawiązanie relacji z dzieckiem. Opowiadamy co robimy, jak to robimy, nazywamy części ciała, dotykamy ich, stymulując skórę maluszka. Mówimy i patrzymy na dziecko, a robiąc to regularnie, budujemy orientację w schemacie ciała- banalne ale właśnie tego potrzebuje niemowlę- tworzymy mu poczucie bezpieczeństwa.
Jakie błędy popełniamy?
- Omijamy w nazywaniu mniej oczywiste części ciała jak: czoło, kark, szyja, broda, pacha, przedramię, łokieć, udo, łydka, kostka, nadgarstek, dłoń. Nie musimy skupiać się tylko na podstawowych częściach ciała i mówiąc do dziecka, nie ograniczamy się do kilku słów. Czasem mówimy o częściach ciała, nie pokazując ich na dziecku: a nie wystarczy tu wskazywanie, należy docisnąć, otulić i pomasować część ciała o której mowa.
- Robimy zbyt gwałtowane ruchy, odrywamy swoje ręce od ciała dziecka: ruch powinien być płynny, przechodzić z jednej części ciała na drugą, bez odrywania rąk.
- Wymagamy aby dziecko pokazało części ciała na lalce, lub na nas: to fajna zabawa, ale dopiero wtedy, gdy maluch potrafi pokazać je już u siebie. Orientacja w schemacie ciała innej osoby jest o wiele trudniejsza.
- Nie używamy do nauki lusterka: ważne aby dziecko siebie poznało, do zabaw z maluchami czy starszakami używaj bezpiecznego lusterka
- Nazywamy części ciała przy każdej czynności, zawsze i dużo: we wszystkim należy znaleźć umiar. W ciągu dnia wykorzystaj te momenty, kiedy dziecko jest aktywne i kiedy Ty masz dobry humor. Jeśli robisz to raz dziennie ale codziennie, będzie miało to realny wpływ na rozwój maluszka
Które momenty wykorzystać do wspomagania rozwoju?
- Naucz się nazywać części ciała dziecka spontanicznie: przy kąpieli, przy ubieraniu, rozbieraniu, smarowaniu balsamem.
- Masuj, dotykaj, nie tylko swoją dłonią, ale innymi fakturami.
- Śpiewaj piosenki z częściami ciała.
- Mów rytmiczne wierszyki z częściami ciała i pokazuj je.
- Mów co Twoje części ciała robią : „Oj, mój nos kichnął”.
- Mów co robi dziecko swoimi częściami ciała: „Ale twoje nogi kopią”.
PS: Jeśli chciałbyś odwdzięczyć się za wiedzę, którą przekazuję, możesz postawić mi kawę :)