
Jak nauczyć dziecko podcierania pupy?
Niby oczywista czynność, taka naturalna, a wiele dzieci ma z nią trudność. Skąd to wynika?
Wiele placówek wymaga, aby dziecko w wieku przedszkolnym, samodzielnie obsługiwało się w toalecie. O ile 3- latek ma predyspozycje ruchowe do wykonania tej czynności, to nie oznacza, że wykona ją prawidłowo i tak, jak powinien.
Dlatego warto podjąć działania uczące dziecko tej czynności, bo mimo jej oczywistości, nie jest to „naturalna” czynność.
Dlaczego podcieranie pupy jest trudne?
- Ruch potrzebny do wycierania pupy, nie jest ruchem naturalnym, nie trenujemy go przy okazji żadnych innych codziennych działań (wygięcie obręczy barkowej do tyłu)
- W momencie zbliżania się do miejsc intymnych i stresu, niepewności, zamiast rozluźnić pośladki, dziecko je napina- a to utrudnia dostęp. Kawałki papieru mogą pozostać między pośladkami, dziecko nie jest w stanie dokładnie się wytrzeć
- Dziecko nie skupia się na takich czynnościach, wykonuje je szybko i też niedokładnie
Aktywizacja obręczy barkowej i zbudowanie wzorca ruchowego
Zaczynając te zabawy NIGDY nie wiąż ich z toaletą, nie wspominaj po co one są, dla dziecka mają mieć charakter neutralny. Powtarzaj je jak najczęściej:
- Krążenie rękami do przodu (10 razy jedną ręką, 10 razy drugą ręką)
- Krążenie rękami do tyłu z klepnięciem dłonią o pośladem (każda ręka po 10 razy)
- Zabawa w ogon- wsadzamy za gumkę spodni kawałek bibuły (która udaje ogon). Zadaniem dziecka jest zerwać tę bibuł raz jedną, raz drugą dłonią- dajemy coraz krótsze skrawki bibuły
- Znajdź naklejkę- szykujemy taśmę malarską albo naklejki i przyklejamy je na pośladki, zaczynając od kości ogonowej i coraz niżej, aż do newralgicznego miejsca. Zadaniem dziecka jest ich ściągnięcie i zerwanie jedną i drugą ręką. Po zerwaniu naklejki oczywiście trzeba coś z nią zrobić, np. zgnieść za pomocą jednej dłoni i rzucić do celu (praca dłoni przyda się do składania papieru)
Odpowiednia pozycja
Ile ludzi, tyle schematów wycierania pupy, składania papieru, czy pozycji. Ustal z dzieckiem taką, w której będzie mu najwygodniej
- W pozycji siedzącej na toalecie
- Na stojąco, jedna noga oparta o coś wyżej
- Na stojąco, lekko wygięta pozycja
- Pozycja kucna poza toaletą
- Pokaż dziecku odpowiedni kierunek podcierania, aby nie wprowadzało zanieczyszczeń do miejsc intymnych (tutaj może posłużyć zabawa ze ściąganiem długiego paska taśmy malarskiej od przodu, do tyłu)
Odrywanie i składanie papieru
Ustal z dzieckiem w jaki sposób ma składać papier i trzymać go w dłoniach, aby wykonać tę czynność jak najbardziej efektywnie. Może pomocny okaże się nawilżany papier, który można wyrzucić do toalety, a który nie podrażni delikatnej skóry i jest mniejsze prawdopodobieństwo, że zostanie między pośladkami.
Nieudane próby w przedszkolu
Na ile masz wpływ, to rozmawiaj i proś o pomoc kadrę przedszkola. Jeśli nie ma współpracy, daj dziecku schemat rozwiązań.
- Kiedy okaże się, że ma brudną bieliznę, powiedz, że może ją zmienić na czystą, która jest w szatni
- Powiedz, że jeśli czuje dyskomfort, w każdej chwili może iść jeszcze raz do toalety i powtórzyć czynność wycierania
- Może także użyć wilgotnego papieru lub mokrych chusteczek, które wtedy NIE TRAFIAJĄ do toalety
- Pozwól na samodzielne próby w domu, aby dziecko nauczyło się tej czynności
- Powiedz w jaki sposób może poprosić panie o pomoc (przećwiczcie takie dialogi)
Te ćwiczenia można świetnie wprowadzić nie tylko w domu, lecz podczas gimnastyki w przedszkolu czy żłobku 😊
Czy Twoje dziecko ma z tym trudność? Czy w Waszych przedszkolach panie pomagają w toalecie? Jakie Ty, jako nauczyciel, masz do tego podejście?
PS: Jeśli chciałbyś odwdzięczyć się za wiedzę, którą przekazuję, możesz postawić mi kawę :)