
Zabawki dla starszaka i niemowlaka i ich wykorzystanie
Dla starszaka liczydło wykorzystujemy zgodnie z przeznaczeniem. Dla malucha, jako zabawkę manipulacyjną. Krążki nie wypadają. Możemy także wskazywać i nazywać kolory.
https://kreatimo.pl/pl/p/Drewniana-wanka-wstanka-Kura/522
https://kreatimo.pl/pl/p/Drewniana-wanka-wstanka-Pingwin/521
https://kreatimo.pl/pl/p/Uciekajacy-chrzaszcz-/420
https://kreatimo.pl/pl/p/Skaczacy-pajak/465
https://kreatimo.pl/pl/p/Skaczaca-zaba/344
Dla malucha ruchome zabawki są jako aktywizacja do czworakowania przemieszczania się. Dla starszaka dajemy zadanie, aby zbudował tor przeszkód dla tych zabawek lub równoważnie. Wprowadzamy tu cechy fizyczne przedmiotów, orientację w przestrzeni i wyobraźnię przestrzenną. www.kreatimo.pl
Maluszek próbuje dopasować słonie wielkością, czyli wykorzystując zabawkę zgodnie z przeznaczeniem. Starszak układa od najmniejszego do największego i odwrotnie, układa słonie na sobie. Trenuje orientacje w przestrzeni układając trąby na lewą stronę i na prawą stronę, przelicza. www.kreatimo.pl
Maluszek próbuje dopasować elementy wielkością i kształtem, czyli wykorzystują zabawkę zgodnie z przeznaczeniem. Starszaki nazywają kolory kształty, odrysowują elementy na kartce, budują wieżę, kategoryzują wg koloru i kształtu.
Maluszek wyciąga i wkłada ludziki. Kolejnym etapem jest dopasować taki sam, sugerując się kolorem. Starszak układa ludziki według wzoru sugerując się dołączonymi kartami.
Rurki konstrukcyjne- dla starszaka zgodnie z przeznaczeniem. Dla malucha usuwamy małe elementy z otoczenia dziecka, dajemy tylko rurki. Robimy w kartonie dziurki tak, aby dziecko mogło rurki wciskać do kartonu. Dodatkowo możemy otwory oznaczyć kolorami, aby dziecko uczyło się kategoryzacji wg kolorów. www.kreatimo.pl
Maluch- do układania i rozwalania wieży. Starszak- do układania według wzoru, które są na kartach w trzech poziomach trudności.
https://kreatimo.pl/pl/p/Co-to-Slodziaki/477
https://kreatimo.pl/pl/p/Swiat-maluszka.-ZOO/302
https://kreatimo.pl/pl/p/Swiat-maluszka.-Owoce-i-warzywa/304
Dla malucha zgodnie z przeznaczeniem. Dla starszaka jako materiał do nauki języka angielskiego albo innego języka obcego. Angielskie podpisy możemy stworzyć korzystając z taśmy malarskiej .
https://kreatimo.pl/pl/p/ENGLISH-VOCABULARY-Animals/429
https://kreatimo.pl/pl/p/Memo.-Zwierzeta-w-domu.-Jezyk-angielski/514
Dla starszaka nauka angielskiego, czyli zgodnie z przeznaczeniem. A dla malucha prezentacja i nazywanie. W przypadku memo znajdź taki sam( wybór dwóch).
Uniwersalne pomysły na wykorzystanie zabawek makucha do zabawy starszaka.
- nazywanie kolorów, kształtów, przedmiotów w innym języku
- sylabizowanie („ Daj mi…” mówimy nazwę przedmiotu sylabizując
- głoskowanie (analogiczne do powyższego)
- „Daj mi coś co zaczyna się na głoskę „k” itd.)
- nazwy przedmiotów wypowiadane szybko i wolno
- układamy przedmioty, prosimy dziecko o zapamiętanie, kiedy nie patrzy zbieramy przedmiot „Czego nie ma, co zniknęło?”
- mam na myśli coś co…. (jest miękkie i duże, małe i kwadratowe itd.-opisujemy tu przedmioty malucha)
- ułóż układ przedmiotów, zrób zdjęcie i dziecko ma odtworzyć tak samo
- szukanie rymu do :np. książeczka-wiewióreczka itd.
- rozpoznawanie czegoś przez dotyk bez użycia wzroku
- rozpoznawanie czegoś przez dotyk ale stopami
- dzielenie przedmiotów dziecka na lekkie/ciężkie, duże/ małe
- odrysowanie przedmiotu i dopasuj do konturu
- co do czego pasuje (pary funkcyjne, np. rękawiczki i czapka)
- rzucanie do celu
- zabawy tematyczne- sklep, warsztat itd. (sprzedawanie zabawek malucha, naprawianie zabawek malucha)
- co tu nie pasuje (twarde przedmioty i jeden miękki)
- co się zmieniło (zmieniamy układ przedmiotów, które dziecko miało zapamiętać, np. odległość między nimi itd.)
- jeden przedmiot, jeden gest/ruch- kodujemy zadania , czyli książeczka to podskok, grzechotka to klaśnięcie itd. Później pokazujemy starszakowi przedmioty a on wykonuje przypisany ruch,
- przeliczanie
- tworzenie zbiorów (misie, lalki, klocki )
- orientacja w przestrzeni (połóż grzechotkę po lewej stronie misia
- ciepło, zimno (szukanie ukrytego przedmiotu)
- co by było, gdyby….
- co to za dźwięk (przedmioty wydają dźwięk –rzucona książeczka, zabawka itd.,) dziecko słucha bez kontroli wzroku i próbuje wskazać
- bajka o ….(dziecko wymyśla bajkę, w której występują wybrane przedmioty)
- znajdź coś o takim samym kolorze jak…
PS: Jeśli chciałbyś odwdzięczyć się za wiedzę, którą przekazuję, możesz postawić mi kawę :)